Maak van een (saaie) WO-methode prachtig project-onderwijs

Speurtocht
Wij gebruiken op school voor het vak geschiedenis de methode Speurtocht. Niks mis mee, maar wel een beetje saai. Klassikaal de les bespreken via het digibord, kinderen maken het werkboekje en kijken dat na. Einde geschiedenisles. Ik probeer dat al een tijdje interessanter te maken door filmpjes te zoeken bij de lessen, waarbij www.schooltv.nl/beeldbank natuurlijk een dankbare bron is. Ook maak ik al weer ruim een jaar gebruik van onze yurlspagina (http://demeentgroep78.yurls.net/nl/page/) waar veel informatie en filmpjes per blok gegroepeerd staan. Maar toch… erg tevreden was ik er niet mee.

Versnelling
Dit jaar was het al niet anders. We begonnen het jaar met het laatste blok uit het boek, omdat we het boek meestal niet uitkrijgen (nog zo’n probleem van deze methode) en het sloot mooi aan bij het laatste blok van groep 7. Dat blok ging over de moderne tijd met daarin natuurlijk de 2e Wereldoorlog. Voor de kinderen redelijk boeiend maar toch met weinig eigen inbreng.
Om er wat vaart achter te zetten wilde ik blok 1 van het boek (Prehistorie) op een versnelde manier doorlopen en ik bedacht een project met het lesboek als bron. De kinderen gevraagd of het ze wat leek, en het enthousiasme was groot. Slechts één leerling wilde liever gewoon de les en het werkboekje doen. Beetje liever-lui-dan-moe-mentaliteit, en hij kreeg geen poot aan de grond in de groep.
Maar hoe heb ik dat dan vormgegeven?

Projectvorm
Elk blok bestaat steeds uit 6 lessen, dus ik heb mijn groep van 31 leerlingen (groep 8) in 6 groepjes verdeeld. Ik heb daarbij gezorgd voor een heterogene verdeling per groepje (jongens-meisjes, sterke-zwakke leerling, leiders-volgers) en ik zorgde voor een goede tekenaar in elk groepje (straks wordt duidelijk waarom).
In elk groepje wees ik een leider aan die eindverantwoordelijk werd gemaakt, zowel voor het proces als voor het product. Elke leerling kreeg een lesbrief van dit project waarin precies stond beschreven wat er moest gebeuren. De opdrachten waren:

  • Maak een Mindmap van jullie les (vandaar die tekenaar in elk groepje)
  • Maak een vragenlijst van 10 vragen (met de antwoorden) van jullie les (wij noemen dat een Zoek Iemand Die, afkomstig van Structureel Coöperatief Leren)
  • Bereid een presentatie voor over jullie les

Wat de planning betreft: ze kregen 3 lessen om bovenstaande voor elkaar te krijgen, de 4e les werd gereserveerd voor de presentaties en er was eventueel nog een 5e les voor het bekijken van wat filmpjes. Dat laatste bleek niet nodig, een paar groepjes hadden dat al in hun presentatie gestopt. De 6e les zou dan de toets zijn. Daarmee zouden we zeker 2 lessen minder kwijt zijn aan het blok, op die manier kan je toch het hele boek uit krijgen aan het einde van het jaar.

Aan de slag
Na de uitleg stormde iedereen een andere kant uit, alle vrije computers van school werden in beslag genomen, boeken werden uit de kast geplukt en het leek een ongelofelijke chaos. Maar niets was minder waar: iedereen was druk bezig met zijn/haar taak, het enthousiasme was groot en de betrokkenheid enorm. Ik kon rondlopen om hier en daar wat bij te springen, vooral op het gebied van de ict (hoe zit dat ook al weer bij een powerpoint of een prezi), inhoudelijk werden er wat vragen gesteld, maar die gaf ik meestal terug met de mededeling dat ze dat nu lekker zelf mochten gaan uitpuzzelen. Verder was mijn rol vooral genieten van het geheel!
Tijdens les 4 bleek dat planning niet in elk groepje hoge prioriteit had gehad. Twee groepjes hadden hun powerpoint of prezi nog niet af, maar konden, met behulp van hun mindmap, toch een goede presentatie geven. Inmiddels had ik de boekjes af met alle kopieën van de vragenlijsten, samenvattingen en mindmaps, die konden dus mee naar huis om te leren. Best spannend vonden de kinderen, want ze hadden tenslotte maar één les uitgebreid behandeld.

2013-11-20 14.13.06-1Resultaat
Ook voor mij was het spannend: leren de kinderen net zoveel over het geschiedenisblok en kunnen ze die kennis ook omzetten in een goede toets? Gelukkig kon ik na de toets opgelucht ademhalen: het gemiddelde van de eerste toets van het jaar was een 8,3, dit blok werd met een gemiddelde van 8,2 afgesloten.
Prachtig natuurlijk, maar niet het belangrijkste. Op deze manier hebben de kinderen natuurlijk véél meer geleerd dan alleen maar kennis over de prehistorie. Wat te denken van: taken verdelen, overleggen, tekst samenvatten, kernvragen uit een tekst halen, een mindmap maken, een presentatie maken (werken met powerpoint of prezi), opslaan van een word-document en opsturen naar de juf (voor sommigen een nieuwe vaardigheid) en een presentatie houden. En vooral: samenwerken, juist voor de meer-en hoogbegaafde kinderen in mijn groep een belangrijke vaardigheid om regelmatig te oefenen.

Vervolg
En komt er een vervolg? Ja natuurlijk komt er een vervolg. Mijn kinderen willen niet meer gewoon les krijgen en werkboekje maken. Ze willen het zelf doen! Dus heb ik voor blok 2 ook maar een lesbrief geschreven (http://demeentgroep78.yurls.net/nl/page/835628#topboxes) en daar zijn we vorige week mee gestart. Iets anders ingevuld (geen mindmap maar een infoposter), maar qua opzet gelijk aan het eerste experiment. We noemen het de Uitdaging, want zo zagen we dat bij het eerste blok. Nu weten we dat het werkt!

 

7 gedachten over “Maak van een (saaie) WO-methode prachtig project-onderwijs”

  1. Erg leuk gedaan!! En helemaal mee eens dat het veel meer heeft opgeleverd. Hoe reageren m’n oud collega’s vd Meent op deze manier v onderwijs

Reacties zijn gesloten.