Wie is er tegen #40uurleren ?

Wat klinkt dat mooi elke leerkracht 500 euro en 40 uur voor professionalisering. Allemaal de tijd en gelegenheid om te werken aan je eigen ontwikkeling. Hoewel, 40 uur en 500 euro is natuurlijk heel beperkt als je echt aan je ontwikkeling wilt werken. Toch krijgen we deze faciliteiten in primair onderwijs allemaal.

Wat zou jij doen met 40 uren en 500 euro voor professionalisering? Zou je een week bij een andere school waar ze een heel ander concept hebben dan bij jullie gaan kijken? Zou je een aantal workshops gaan volgen? Zou je naar congressen gaan? Zou je boeken over opvoeden, ontwikkeling van kinderen en lesgeven gaan lezen? Zou je samen met een aantal collega’s intervisie organiseren? Er zijn mogelijkheden genoeg.

Toch hoor ik veel leerkrachten verzuchten dat ze geen tijd hebben voor professionalisering. Dat je collega’s niet kunt opzadelen met extra werk, omdat je er een weekje niet bent. Dat je de kinderen in de klas niet in de steek kunt laten. Dat het niet helder is hoe je dit moet aanvragen bij de directeur. Dat je niet weet wat je zou moeten doen om professioneler te worden.

Ieder jaar blijkt het weer lastig om tijd en geld voor professionalisering te benutten. Er zijn zoveel redenen om niet aan professionalisering te werken. Dus leerkrachten, kies voor je eigen ontwikkeling. Ga dit jaar ten minste (en liever nog meer) 40 uren aan de slag om je te ontwikkelen. Maak je sterk naar je directeur en zorg voor tijd en ruimte om je te ontwikkelen. Lekker bij elkaar kijken en samen praten over je vak! Deel je kennis door te twitteren of bloggen, dan kunnen we samen leren (#40uurleren). Er is echt geen directeur die daar tegen kan zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *