Wie is de schuldige?

Wie is de schuldige?

Wat er op dit moment gebeurt in de politiek en niet te vergeten de media omtrent cito, adviezen, PO en VO houdt me erg bezig. Het gaat niet meer over en om de kinderen en dat is funest! In de eerste plaats voor de kinderen zelf, maar ook voor ouders, leerkrachten en scholen.

Zoals ik in mijn eerste blog beschreef, geven de openbare basisscholen van stichting 3primair in Ridderkerk al jarenlang adviezen zonder de eindcito te doen. Ik beschreef een verhaal over een meisje waarbij alles eigenlijk prima verlopen was. Is dat altijd zo? Uiteraard niet!

Het verhaal van nu gaat ook over een meisje, ik noem haar even Karin. Ik heb nooit een kind in de klas gehad met dezelfde naam als ik dus dat is veilig. Karin gaf ik voornamelijk op basis van wat ik gezien heb van haar in de groep en vanwege haar zeer problematische thuissituatie een vmbo basis/kader advies. Naar het LeerlingVolgSysteem heb ik wel gekeken uiteraard maar in het geval van Karin klopte het niet met de werkelijkheid van alledag. De VO-school waar ze naartoe zou gaan, nam telefonisch contact op over het advies: ‘Kan zij niet vmbo theoretische leerweg gaan doen? Als we kijken naar het LeerlingVolgSysteem dan……’ Ja, klopt! Maar het antwoord op de vraag of ze vmbo-t zou kunnen gaan doen, was simpelweg nee. Aan de school heb ik uitgelegd waarom ik er zo over dacht: ‘Ik zie dat ze heel vaak moe is, van goede wil maar het lukt haar 9 van de 10 keer gewoon niet om te laten zien wat ze eigenlijk allemaal kan. Ik ken haar problematische thuissituatie en ik weet dat het haar niet gaat lukken om thuis ook maar iets aan huiswerk te doen.’ De school heeft het advies ter harte genomen en haar op vmbo basis/kader geplaatst.

Binnen een jaar zat Karin op een time-out school. Ze is wel weer teruggeplaatst naar de VO-school, maar heeft daar geen diploma kunnen halen en is ruim voor het eindexamen op een ander school terecht gekomen. Het precieze vervolg ken ik niet.

In deze tijd lijkt het erom te gaan dat er een schuldige voor dit ‘falen’ gevonden dient te worden.

  1. Heeft de basisschool gefaald in het geven van een passend advies?
  2. Heeft het voortgezet onderwijs gefaald met de plaatsing van Karin op een plek waar zij is afgestroomd of in ieder geval geen diploma heeft kunnen halen.

Zo zijn er nog wel meer vragen die gesteld zouden kunnen worden om een ‘schuldige’ te vinden. Ik had haar het liefst een LWOO advies gegeven omdat ik wist dat ze extra ondersteuning en vooral persoonlijke aandacht heel erg nodig had. Op basis van de cijfertjes was ze hier nooit voor in aanmerking genomen. Ik ben ervan overtuigd dat de VO-school echt haar best heeft gedaan voor Karin. Het systeem heeft mij, in het geven van een passend advies, én de VO-school in de weg gestaan om haar passend onderwijs te kunnen bieden.

Ik kan geen ‘schuldige’ vinden en zie ook niet in waarom dit zou moeten. Sommigen zouden misschien nog naar de ouders willen wijzen, maar deze mensen deden op hun manier echt hun best!

Wie is de schuldige? Als de tijd en energie die besteed wordt aan het beantwoorden van deze vraag nou eens ging zitten in het zoeken naar een oplossing om Karin een zo passend mogelijke opleiding te geven.

Eén gedachte over “Wie is de schuldige?”

  1. Ik ben bang dat de toekomst meer van dit soort problemen zal kennen. ook dan zal er geen schuldige aangewezen kunnen worden. Een gedupeerde, die is er duidelijk wel: Karin in dit geval. Als ontvangende VO-mentor kan ik komend jaar alleen maar meer en nog beter luisteren tijdens de warme overdracht. We zullen gaan ervaren hoe de ontwikkelingen zich gaan vormen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *