VO-scholen, zullen we samenwerken?

Een kind krijgt na acht jaar basisonderwijs een havo-advies van de school. De ouders zijn niet tevreden en begrijpen niet waarom het advies niet hoger is. Kijkend naar alleen het LVS zou je inderdaad een hoger advies verwachten. Kijkend naar het kind en zijn situatie is het een reëel advies. Helaas lukt het niet de ouders hier ook van te overtuigen maar de leerkracht houdt vast aan het advies. Zij kan simpelweg niet aan zichzelf en aan het kind verantwoorden een advies te geven dat niet bij het kind past en waarvan zij zeker weet dat het kind dat niet waar zal kunnen maken.

En dan komt het…. Ouders melden het kind aan bij een gymnasium en deze school plaatst het kind tegen het advies van de basisschool in.
Na 3 maanden neemt de betreffende school contact op met de basisschool om te vragen of er bepaalde dingen herkend worden, want het gaat zowel met leren als met de sociale ontwikkeling helemaal niet goed. Ze zien een heel ongelukkig kind. En dat was precies waar de leerkracht al bang voor was.
Een kind is nu eenmaal meer dan een LVS of een eindtoets. Het draagt een koffertje met zich mee (géén rugzak) en in dat koffertje zit een karakter, een thuissituatie en soms zelfs een medisch dossier. Al deze zaken spelen mee bij het opstellen van een advies.

Beste VO-scholen, wat zou het fijn zijn als de adviezen van de basisscholen echt serieus genomen worden, ook als de eindtoets straks hoger uitvalt dan het gegeven advies. Waak er alsjeblieft voor de vaardigheidsscores uit het LVS bepalend te laten zijn voor de toelating. Met andere woorden: ga het LVS niet gebruiken zoals de CITO-toets door veel scholen gebruikt werd. Kijk nog eens goed naar de plaatsingswijzers die her en der in het land opgesteld worden. Of beter nog: stop de plaatsingswijzer in de shredder! En in plaats daarvan:

Vertrouw op de expertise van de groep 8 leerkrachten en luister naar de onderbouwing van het gegeven advies. Bespreek wanneer nodig maar op zijn minst een jaar later samen hoe de kinderen zich ontwikkeld hebben en betrek daarbij uiteraard het advies. Blijkt het anders geworden dan voorspeld? Analyseer met elkaar wat de oorzaak hiervan is, leer met en van elkaar zodat het in de toekomst steeds beter gaat. Dit alles met als doel zo goed mogelijk presterende én gelukkige kinderen!

Dus VO-scholen. Zullen we samenwerken? Voor de kinderen.

2 gedachten over “VO-scholen, zullen we samenwerken?”

  1. Beste Karin,

    Mijn naam is Mariette Reineke en ik ben de PR manager van tedxamsterdamED (educatie). Ik weet niet of je hier weleens van gehoord hebt maar tedxamsterdamED organiseert jaarlijks een event op het gebied van onderwijs met een 15-tal sprekers. Dit keer zal het event op 26 maart 2015 plaatsvinden met als onderwerp (r)evolution education, oftwel: wat is er nodig in het onderwijs en waar gaan we naartoe? Ik heb jouw blog doorgekregen via een pr contact van mij en ik vroeg mij af of jij het leuk vindt om over ons event te schrijven, jouw mening te geven en wie weet wil je wel komen, maar hier ga ik niet over….Je moet je aanmelden en dan word je uitgenodigd. Ik zou het leuk vinden om van je te horen. Meer informatie over het event is te vinden op onze site http://www.tedxamsterdamed.nl. Graag kijk ik met jou/jullie wat er mogelijk is.

    Fijne dag en hartelijke groet,
    Mariette Reineke
    06 14997340

  2. Beste Karin, samenwerken is natuurlijk prima. Het advies in handen van één leerkracht te leggen vind ik geen samenwerking. Ouders, leefomgeving, iedereen heeft een mening. En die is zowel van de leerkracht als van de ouder natuurlijk nooit 100% objectief en betrouwbaar. Een test als hulpmiddel geeft de ouder ook meer in handen. Zelf ben ik met een MAVO advies van de leerkracht op het VWO terecht gekomen en heb deze in 1x doorlopen, met veel plezier. Gelukkig is ieder kind anders en ontwikkelt ieder kind zich weer anders. Ik wens iedereen veel wijsheid toe met het opstellen van de adviezen.
    Anne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *