Uitwisseling, visite, bezoeken en open deuren

Het is me al verschillende keren aangeboden: kom anders eens kijken bij mij op school! In de afgelopen tijd heb ik dat 3 keer mogen doen! Wat was dat gaaf, leuk en vooral erg inspirerend! Ik nam namelijk niet alleen maar een kijkje in de klas maar door live in gesprek te gaan kun je nog meer van gedachten wisselen dan dat op Twitter lukt. 2 van de 3 afspraken ontstonden op Twitter. Mijn ervaringen zijn langer dan 1 tweet! Daarom deze blogpost!

Een paar weken geleden mocht ik meekijken bij Irene van Meel op het Munnikenheide college in Rucphen. Ik kreeg een rondleiding door de school en ondertussen vertelde Irene me van alles over hoe haar dagelijkse lespraktijk eruit ziet. Hoe ze bezig zijn met het implementeren van iPads in de lessen en wat de toekomst plannen zijn. Door hier met haar over te praten word ik gedwongen om na te denken over hoe dat dan in mijn situatie op mijn school is. Waar staan wij eigenlijk? Waar gaan we naartoe en hoe pakken we dat aan. Ik kom niet voor antwoorden maar wel om vragen mee terug te nemen naar mijn school, vragen die ons helpen om verder na te denken en stappen te maken.
Ik mag bij Irene ook meekijken in haar Nederlandse les. Erg leuk! Dat is best wat om een vreemde in je klas te hebben! De kinderen vinden het allemaal prima en het lijkt of Irene zich totaal niet laat beïnvloeden door mijn afwezigheid. Waarom zou ze ook? Ik zit er niet om haar te beoordelen!

Afgelopen donderdag mocht ik samen met mijn adjunct directeur een kijkje nemen op VSO de Korenaer. Deze afspraak ontstond per mail. De Korenaer is een school in Eindhoven die ook lid is van iScholengroep, ik heb gebeld om eens te horen hoe ver ze zijn en wat ze eigenlijk allemaal doen. Bjorn Kloostra was bij ons op school voor een rondleiding en een gesprek over de ontwikkelingen op OICT gebied. Naar aanleiding daarvan mochten we bij hem komen kijken hoe dat er nu in de praktijk aan toe ging. We mochten kijken in de klas van Dieter Snellen. We voelden ons erg welkom. De kinderen wilden erg graag aan ons laten zien waar ze mee bezig zijn! We hadden de verwachting dat ze vele stappen voor zouden lopen op ons. Dat viel wel mee: zij zijn net als wij nog aan het zoeken! fijn om te weten dat we hierin samen kunnen optrekken. Ook hier hebben we weer vragen gesteld die we mee nemen naar onze eigen situatie en weer mee aan de slag gaan.

Gisteren mocht ik te gast zijn op het Hooghuis TBL in Oss, de school van Saskia Veldhuis. We kennen elkaar van Twitter en daar zitten we behoorlijk op een lijn! In het echt gelukkig ook! Het lukt Saskia een stuk beter om mijn gedachtes te verwoorden. Ik bedoel dus: we denken hetzelfde alleen mij lukt het niet om dat te verwoorden! Ik hoop dan ook dat ze eens een blogje (al is het maar een gast-blog!) hier op onderwijswijven wil schrijven!
Ik mocht in haar geschiedenis/expeditie les mee kijken. De klas deed aan BYOD, ik zag allerlei verschillende devices, tablets in soorten en maten en laptops in soorten en maten. Overigens werd er ook op de school computers gewerkt (als 1 device niet genoeg was!) dit was niet om te printen of zo want dat kan gewoon vanaf ieder device! En er werd ouderwets geknipt en geplakt! De leerlingen waren namelijk een praktische opdracht aan het afronden: game over! Ik zag kwartetten over de islam erg mooi!
Ik was wat huiverig over BYOD (ook op Twitter kwamen reacties!) maar Saskia heeft me goed kunnen uitleggen waarom ze juist wel voor BYOD gekozen hebben: als je ICT wilt inzetten om beter te kunnen differentiëren? Waarom zou je dan gaan standaardiseren door allemaal dezelfde iPad of laptop te eisen?  Zo had ik er nog niet over nagedacht!
Ik mocht bij haar collega aardrijkskunde kijken, en bij haar collega Paul Wagemakers die muziek geeft. Daar was het mij allemaal om te doen! Wat heb ik leuke dingen gezien om mee terug te nemen naar mijn school, naar mijn collega muziek! Op de valreep heb ik hem ook nog even questbase laten zien, de toetstool waar wij van de sectie aardrijkskunde al onze tussentoetsjes maken.

Bij elkaar kijken is zeer waardevol! Natuurlijk in de vorm van collegiale consultatie maar ook door eens op een heel andere school te snuffelen! Goed voor iedereen! Wie komt er bij mij kijken?
Het probleem is namelijk wel dat ik nu niet meer zoveel uurtjes kan missen dus ik kan niet echt veel meer bij anderen gaan kijken…..

Eén gedachte over “Uitwisseling, visite, bezoeken en open deuren”

  1. Dit zouden we zoveel vaker moeten doen…maar ook binnen je school bij elkaar in de les. Leren samen, met en van elkaar.
    Door het scrumtraject bij ons op school ben ik ook bij meerdere collega’s geweest op min eigen en op andere scholen. Zo waardevol.
    Ik vind daarom het bezoeken van studenten die stage lopen ook zo leerzaam, omdat je ook dan zoveel van een andere school meekrijgt.
    Dank voor het delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *