Ouderbetrokkenheid

Gisteren mocht ik een bijdrage leveren aan de lancering van het boek: Schoolleider aan zet in ouderbetrokkenheid, met ambitie en lef naar een nieuwe regie. Tijdens het schrijven van dit boek heeft Harriet Marseille een gesprek gehad met een aantal directeuren van stichting OOG. Een mooi gesprek, een gesprek dat ons raakte. Ouderbetrokkenheid is een onderwerp dat ons raakt, maar waarom eigenlijk?

Ouderbetrokkenheid, het klinkt zo mooi, maar lukt niet altijd. Als scholen hebben wij een rol bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Dat staat echter onlosmakelijk in verbinding met de rol van ouders. In onderwijs is regelmatig te horen dat ouders ‘over de grens gaan’ en teveel van school verwachten. Is dat ook echt zo, kan een ouder teveel vragen? Soms hoor ik een directeur verzuchten dat een ouder te weinig verantwoordelijkheid neemt in de opvoeding van zijn of haar kind. Of kan een ouder te weinig verantwoordelijkheid nemen?

Ouderbetrokkenheid is niet een thema van nu, maar van alle tijden. Al in 1594 zei Christophorus Hegedrophinus het volgende: Ik schaam me het te moeten zeggen, maar het is een schande hoe ouders hun kinderen tegenwoordig hun gang laten gaan.

Scholen zijn bewust bezig met ouderbetrokkenheid, soms vanuit een heel beperkt perspectief. Het aantal ouders dat wil meehelpen bij schoolreisjes wordt dan gezien als ouderbetrokkenheid. Als werkende ouder weet ik dat meehelpen met schoolreisjes niets zegt over of je betrokken bent bij de ontwikkeling van je kinderen. Ik heb heel wat thema-afsluitingen, schoolreisjes en bijeenkomsten gemist. Toch ben ik zeer betrokken bij de ontwikkeling van mijn kinderen. Wat is ouderbetrokkenheid dan wel?

Echte betrokkenheid bij de ontwikkeling van een kind, dat is ouderbetrokkenheid. Een van mijn directeuren gaf hiervan een mooie metafoor: “Als wij een gesprek hebben met ouders zet ik altijd een kopje midden op de tafel. Ik benadruk dan, dit kopje is uw kind, wij hebben een gesprek over uw kind, omdat wij samen op zoek zijn naar de beste manier om uw kind te laten ontwikkelen, u als ouder en wij als leerkrachten. Wij kijken hierbij natuurlijk wel vanuit een verschillend perspectief naar uw kind. U van uw kant van de tafel en wij vanaf onze kant van de tafel. Ons doel is hetzelfde, namelijk het ondersteunen van de ontwikkeling van uw kind.”

Ouders echt betrekken bij de ontwikkeling van een kind is voor een school spannend. Wie is de professional als het gaat om dit kind, de leerkracht of de ouder? En hoe voorkom je dat je voor 25 prinsen en prinsesjes aan het werk bent en zelf als leerkracht te veel op je bordje krijgt. We maken regelmatig situaties mee waarin de vraag wordt gesteld wie gelijk heeft of wie de schuld heeft. Wanneer je als school echte ouderbetrokkenheid wilt is het geen kwestie van gelijk of schuld hebben, het is een kwestie van recht doen aan de verschillende perspectieven.

In gesprek gaan met ouders levert heel veel informatie, maar vaak ook dilemma’s. Wat als ouders iets vragen wat niet volgens de regels is? Ouders zien hun kind en kunnen soms emotioneel reageren vanuit bezorgdheid om hun kind. Durf je als leerkracht deze bezorgdheid echt te zien? Durf je ook aan te geven als jij even niet weet wat de beste oplossing is voor dit kind? In gesprek gaan met ouders betekent dat je de grenzen van je eigen kunnen moet durven te laten zien. En dat vraagt de nodige lef en moed!

Vooral als je met bepaalde ouders al ervaringen hebt of als je collega over deze ouders al zaken heeft gedeeld met je. Laat dan je aannames, overtuigingen en meningen maar eens thuis. Toch is dat de enige manier om echt tot verbinding te komen. Elk gesprek is weer een nieuwe start, na stap 1 komt stap 1. Daarbij gaat het natuurlijk ook niet om de ouders, maar in eerste instantie om het kind. Geloof echt in de mogelijkheden van kinderen. Geef kinderen de verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkelingen en kijk hoe jij en ouders daarbij kunnen
ondersteunen.

Soms is er op school onvrede. Ouders staan op het schoolplein te mopperen of reageren op facebook negatief over de school. In ons interview vertelde een van onze directeuren: “Laat dit soort momenten niet voorbij gaan. Roep de ouders binnen, geef ze een kop koffie en ga met ze in gesprek. Een actieve benadering laat zien dat je ouders serieus neemt en echt wilt weten wat op hun hart ligt.”

Ouderbetrokkenheid is een thema dat ons bezighoudt, een belangrijk onderwerp. Ouders en school kunnen elkaar versterken, maar dat vraagt wel echt luisteren naar elkaar. De moet hebben om dit gesprek aan te gaan. Elke keer weer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *