Onderwijswijven? Wij hebben een iPadJuf!

Onderwijswijven…  die naam triggerde mij meteen om hier te bloggen. Ik ben namelijk ook een Onderwijswijf. Nou ja, een beetje dan want ik werk pas 12 jaar in het onderwijs en ik ben er niet mee grootgebracht. Ik ben ook geen docent. Eigenlijk ben ik PR-miep of Twitter-trien, zo u wilt.

Ik herken het verhaal van @HanneloreEngels. Nog maar kort geleden waren wij collega’s bij ROC West-Brabant en mochten wij samen twittertrainingen aan collega’s geven. Ik de beginnersclubjes, Hannelore de gevorderden. De Twitter meisjes inderdaad. Of Twitter twins. Samen met @rchfranken boomden we over het social media beleid van ons ROC, twitterden we tot diep in de nacht en bedachten we snode plannen om onze docenten en studenten in te wijden in de wereld die social media heet. Natuurlijk altijd met de verbinding met het onderwijs.

Nu werk ik in het voortgezet onderwijs en het is prachtig om te zien hoe ver sommige scholen zijn met digitaal onderwijs. De scholengroep waarvoor ik nu werk, heeft twee jaar geleden onderwijs met de iPad ingevoerd en het verrast me hoe ver ze daar mee zijn. Niet om reclame te maken, maar de school loopt echt voorop met digitaal leren. Inmiddels hebben zo’n 500 leerlingen in de eerste en tweede klassen een iPad waarop hun volledige boekenpakket staat, voor alle vakken. Met apps maken ze hun huiswerk, lezen ze hun boeken en maken ze werkstukken. Anytime, anyplace, anywhere onderzoekend en ontdekkend leren. Van het organiseren van projecten, schrijven van toneelstukken, het ‘normale’ rekenen en taalonderwijs, tot het maken van video’s.

Uiteraard beschikken de docenten én de ondersteunende collega’s ook over een tablet. Gevaar voor overmatig Facebook gebruik tijdens de les is er niet, de leerlingen van de iPad klassen zitten regelmatig met hun rug naar de docent zodat deze alle schermen goed in beeld heeft.

Een van die docenten – tevens ICT-coördinator en iPad pionier – is Femke Gerritsen. Ze geeft niet alleen les met de iPad maar helpt ook collega’s bij het maken van digitaal leermateriaal.  De meeste educatieve apps zijn immers Engelstalig en dus niet altijd even geschikt. Tijdens haar master Leren & Innoveren heeft Femke onderzoek gedaan naar het gebruik van de iPad in het huidige curriculum. Actief leren door middel van visuele kennisconstructie blijkt erg geschikt te zijn om leerlingen in de 21e eeuw te laten leren. Op deze wijze wordt er optimaal gebruik gemaakt van alle mogelijkheden van de iPad. Bijvoorbeeld door beeldbronnen te zoeken, selecteren en samenvoegen tot een digital story. Met haar onderzoek en lesvoorbeelden uit de praktijk draagt ze in grote mate bij aan de onderwijsinnovatie binnen de school. Voor wie geïnteresseerd is: Femke twittert over dit alles onder het synoniem @iPadJuf.  Een interview met Femke lees je hier.

Arianne Goris

 

 

5 gedachten over “Onderwijswijven? Wij hebben een iPadJuf!”

  1. Mooi om te zien dat sommigen hengelo nog steeds als het noorden zien, nog mooier dat sommige onderwijswijven naar het oosten wijken: onderwijswijzen!

    Mooi, grappig en herkenbaar stuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *