Mobieltjes-dilemma

Er is veel over te doen. Mobieltjes in de klas: Ja of Nee? Michelle van Dijk pleit voor een smartphone-vrije school. Frans Droog reageert op Twitter met een link naar een blogpost uit 2014. Discussie is nog steeds actueel. Johannes Visser voerde een experiment uit in zijn klas: leerlingen leverde hun mobieltjes iedere dag in en hielden een dagboekje bij. Het was erg verhelderend om te lezen hoe de leerlingen hun lessen beleefd hebben. Ik vraag me af hoe de collega’s van Johannes het experiment en de verslaglegging daarvan hebben ervaren.

Ik vind het moeilijk om een mening te vormen. Bij ons op school zijn de mobieltjes verboden. Om 8.25 gaan ze de kluisjes in en daar komen ze na 15.05 pas weer uit. We maken gebruik van computers en van iPads. de mobiel als leermiddel is dus niet nodig.
Tijdens de lessen mediawijsheid en aardrijkskunde ben ik aan de slag geweest met VR. De kinderen mochten hierbij hun telefoontje toch pakken. Niet alle leerlingen hadden een smartphone die gebruikt kan worden als leermiddel zoals Frans aangeeft. Wat dat betreft ben ik het dus eens met Michelle. De telefoons die de kinderen de klas in namen hadden niet genoeg ruimte om een app op te installeren, de schermen waren kapot waardoor zo voor een VR-activiteit ook niet geschikt waren.

Als mentor van een brugklas heb ik een groepsapp van de klas aangemaakt (ik ben me er op de vaag van bewust dat de minimum leeftijd nog niet is behaald, ben ik nu in overtreding?) in deze groep delen de leerlingen huiswerktips met elkaar. Soms gaat het mis en zijn het alleen maar grapjes waardoor de gemiste appjes enorm snel oploopt. Ik vind het mijn taak als mentor om leerlingen hierin te begeleiden. Ik verwijder leerlingen uit de groep en spreek hen individueel aan, soms ook op de app. We hebben in het begin van het jaar veel gedoe gehad over het gebruik van smileys. We hebben daar tijdens een mentoruur aandacht aan besteed en leerlingen maken in de groeps-app minder of effectiever gebruik van smileys. Voor deze les heb ik gebruik gemaakt van het lesmateriaal van Mijn Kind Online. Onze taak als mentor is een behoorlijke. Zaken die buiten school op WhatsApp tussen leerlingen speelt krijgen op school aandacht. Uiteraard is hier ook contact met ouders over. We adviseren meerdere malen aan ouders om whatsapp geschiedenis te controleren en om leerlingen te blokkeren. We adviseren ouders ook om de mobieltjes niet op de slaapkamer te bewaren. Helaas is dat een advies waar niet alle ouders achter staan.

Afgelopen week las ik nog iets waarvan ik het idee had dat het bij deze discussie hoort: Stop de terreur van de bereikbaarheid! stond in de Volkskrant. Sandra Verbruggen vroeg op Twitter wat wij er van vonden. Ik denk dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het al of niet lezen en beantwoorden van werkmail. Zet meldingen bijvoorbeeld uit. Wees geen slaaf van je telefoon. Dat zul je moeten leren. Net als onze leerlingen. Wie doet dat als de smartphones uit de school verbannen zijn??

Je ziet het! Ik weet het niet! Reacties zijn meer dan welkom!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *