Kinderen en programmeren

Gisteren werd op het Hoofdkantoor van Microsoft de DigiDuck gelanceerd. Een speciale Donald Duck waarin tips staan voor kinderen waar ze kunnen leren programmeren. Ook zijn de verhalen in deze speciale Duck gericht op techniek en programmeren. Het was een prachtige activiteit. Vooral ook omdat de minister van onderwijs Jet Bussemaker het eerste exemplaar in ontvangst zou nemen. Ondanks de vakantie tijd waren er wel een stuk of 30 kinderen (en heel veel pers). De kinderen kregen een korte uitleg en ik mocht samen met Olaf de Groot een les geven programmeren. Omdat het leeftijds verschillen heel groot waren moesten we lekker differentiëren. We begonnen met een unplugged les. (de basis principes van het programmeren zonder een computer). En hierna gingen we aan de slag met The Hour of Code. Een online omgeving waar de kinderen na 20 levels een certificaat kregen. Gelukkig hadden we nog veel meer gadgets meegenomen. Zoals de makey makey, de lego wedo en mindstorms, de beebot en ik had kleurplaten meegenomen en een iPad met de app ColARmix. Na ongeveer een uur hebben we de certifiaten uitgedeeld en was er nog taart en voor iedereen een mooie zakje met wat gadgets en de speciale Donald Duck natuurlijk. Die avond was er nog een item op RTL4 over de lancering. Je ziet mij zo nu en dan voorbij glippen in mijn jasje.

Die avond was er veel discussie op twitter over dat we snel een leerlijn programmeren moeten maken. Er zijn wel veel enthousiaste mensen die dit willen opschrijven. Ik geloof dat er eerst een klik moet zijn op scholen, “we moeten ze leren programmeren”. En hierna pas hoe en wat gaan we dan doen. Als je direct een leerlijn programmeren neerzet. Dat schrikt zo af. En ook moet je het geen programmeren of code noemen. Ik heb dit gezien met het begrip mediawijsheid. Er zijn nu competenties en leerlijnen maar toch wordt er nog steeds maar zeer mondjes maat op scholen aandacht aan besteed aan mediawijsheid. Hopelijk gaat het met het programmeren sneller. We hebben een afspraak staan om eens te brainstormen. Maar de plannen rond codekinderen.nl versie 2.0 en het schrijven van het inspiratie boek Waarom moeten kinderen leren programmeren gaan gewoon door.

Voor mij is het wel duidelijk waarom kinderen moeten leren programmeren:

  • Het is goed dat ook niet techneuten weten hoe je kunt programmeren zodat ze samen belangrijker issue’s als privacy, intieme technologie en ecologische vraagstukken in de toekomst samen kunnen oplossen
  • Ze worden zich bewust van de technologie om hen heen en je maakt hen nieuwsgierig naar de achterkant van de computer
  • Ze leren problemen oplossen en logisch nadenken

Er zal nog heel wat moeten gebeuren eer programmeren op de agenda staat van alle basisscholen in Nederland. Maar als ik zie dat landen om ons heen het wel op de agenda hebben gezet (Zweden, Estonia en Engeland) waarom is het dan hier niet mogelijk.

Ik heb nog een mooie pinterest gemaakt met verschillende eenvoudige tools waarmee je kinderen kan leren programmeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *