Een nieuwe onderwijsbaan.

Precies één jaar geleden begon mijn nieuwe onderwijsavontuur.
Allerlei redenen had ik verzonnen om er niet aan te beginnen totdat mijn lief me vroeg om eens wat redenen te bedenken om wel voor een nieuwe uitdaging te gaan. Dat was veel makkelijker, ik kon er zo tientallen benoemen.
Stap één was gezet. Brief geschreven, gesprek gevoerd en warempel op een vrijdagmiddag terwijl ik met mijn dochter in de supermarkt stond kwam het telefoontje van mijn baas. Of ik z.s.m. wilde starten. De commissie had unaniem besloten om mij voor te dragen. Één brief, één gesprek…en het was rond. Spoedig afscheid genomen van mijn oude werkplek en na krap een maand reed ik ’s morgens naar “ mijn” nieuwe school.

Wat er dan op je afkomt is onbeschrijflijk. Niets is meer de waarheid, alles is anders. Alle ogen op jou gericht. 90 dagen zeggen ze heb je nodig om zaken in kaart te brengen. Nou die tijd had ik niet. Opbrengsten onder druk, ziekteverzuim 19 %, lastige ouders, uitgeleefd gebouw, slechte beeldvorming en tot overmaat van ramp ook nog eens een minder rooskleurige financiële situatie dan ik dacht.

Binnen twee weken had ik dat allemaal gezien, maar wat doe je ermee? Als startend schoolleider had ik geen pasklare antwoorden. Het zette me wel aan het denken over onderwijs. Hoe werkt het nu? Wanneer doe je het goed als school en wat is dat, goed onderwijs? Sommige antwoorden waren simpel.

Een mooie frisse omgeving werd geregeld.
Op dit moment, tijdens de kerstvakantie, want dat is goedkoper, worden alle lokalen geschilderd en de plafonds vernieuwd. Ik heb mijn baas kunnen overtuigen van de noodzaak. Tijdens de eerste studiedag hebben we de boel letterlijk opgeruimd. Bokalen en bekers uit 1985 zijn met de vuilnisman meegegaan. Dit bleek toch ook niet voor iedereen even makkelijk.

Gelukkig stonden mijn jonge leerkrachten op en overtuigden zij de ouderen van de noodzaak. Ik hoefde het zelf niet te doen. Andere antwoorden waren minder eenvoudig. De druk moest van de ketel dat was mij wel duidelijk. Gesprekken gingen veel over werkdruk en de zin: Dat moet van de inspectie kwam in elk gesprek naar boven.

De volgende vragen moest ik snel stellen: Wat moet nu van ons? Wat vinden wij belangrijk? Wat hebben wij nodig? Waar draaien wij warm van? Eerst wilde ik ook graag weten wat de slechte opbrengsten met de mensen gedaan had. Leraren voelde het als persoonlijk falen en het plezier in het werk was afgenomen. Ik was de eerste die het hen vroeg. Na enige aarzeling gebeurde er tijdens een studiedag iets moois. Door inzet van coöperatieve werkvormen in een veilige rustige setting aangestuurd door mijn adjunct en ikzelf kwam de passie voor onderwijs bij de leraren weer naar boven.

Termen als de Vreedzame school en de 1-zorgroute stonden bij allen in het vizier. De gezamenlijke zorg en liefde voor kinderen was duidelijk voelbaar. De stip op de horizon werd weer gezet. Rondvragen en zinloze discussies tijdens teamvergaderingen werden afgeschaft. Het lezen van mail werd verplicht.

Binnen onze vergaderingen alleen nog maar tijd voor zaken die er toe doen. Ons sociaal pedagogisch klimaat, het handelingsgericht werken en ons plezier voor wat we doen staan centraal. Hulpvragen moeten gesteld worden zodat we er samen van kunnen leren.

Het is een proces en daar ben ik me van bewust, maar ik heb geweldige mensen met hart voor onderwijs om me heen. Het zal vast gepaard gaan met vallen en opstaan. Buiten winnen is binnen beginnen, is een uitspraak die me steeds bijstaat. Soms overzie ik alles niet meer en dan houd ik me aan deze uitspraak vast.
Onze opbrengsten schieten gelukkig weer omhoog en dat geeft ons ruimte en tijd om op zoek te gaan naar onze eigen onderwijsovertuiging.
Mooie opbrengsten in het hoofd horen daarbij, maar ook zeker de opbrengsten in het hart.

Lizette Knuvers Mijland
Vanaf 18 februari directeur van basisschool De Cocon in Tilburg.

 (afbeelding door redactie: Welkom Lizette en knap dat je uit je Cocon komt)

cocon

 

5 gedachten over “Een nieuwe onderwijsbaan.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *