Een “flipping” experiment

Als je gaat bloggen op een platform dat zich onderwijswijven noemt, moet je een beetje stoer uit de hoek durven komen. Dus ik ga hier maar eens een knuppel in een hoenderhok gooien.

Aangezien ik een bovenmatige interesse heb in alles wat met onderwijs te maken heeft, open sta voor nieuwe ideeën en niet bang ben nieuwe dingen uit te proberen, heb ik onlangs een experiment in mijn tweede klassen (één klas mavo, één klas mavo/havo) uitgevoerd. Ik heb een beetje een mix gemaakt van “flipping the classroom” en activerende didactiek om “the present perfect” uit te leggen.

Hoewel ik in de les al een paar keer de regels had benoemd bij het bespreken van de Stones (de standaardzinnetjes uit de methode), hadden de leerlingen er buiten die zinnetjes nog niet mee geoefend. Ze moesten thuis de uitleg via mijn site bestuderen en ik had ze verteld dat ze er een opdracht mee moesten kunnen maken. Ik kocht kleine, kinderachtig schattige whiteboardjes van Disney en zocht opdrachten bij elkaar.

In de les maakte ik willekeurige groepen door iedere leerling een speelkaart te geven, alle achten vormden samen een groep. Alle leerlingen die een harten kaart hadden, waren “the teacher” en kregen het whiteboard. Nu kwam het moment van de waarheid: de teachers moesten aan de overige groepsleden uit gaan leggen hoe je “the present perfect” maakt, de anderen moesten (zij hadden immers de stof ook bestudeerd) goede vragen stellen en antwoorden geven. Het idee was dat op de whiteboardjes de uitleg zou komen staan. En daar ging het mis: de leerlingen (in beide klassen) bleken de uitleg niet goed genoeg te weten. Ik moest erg veel bijsturen en voorzeggen om uiteindelijk overal iets op de bordjes te krijgen. Door de oefeningen die ze daarna moesten maken (eerst alleen, daarna overleggen en samen invullen) kwam het uiteindelijk nog best goed, maar ik had op een beter resultaat gehoopt.

En nu zit ik met vragen. Waarom lukte het niet zoals ik had bedoeld? Had ik de opdracht vooraf beter moeten geven (JA, zegt dit blog van Tumult)? Of is “flipping the classroom” een werkvorm die voor leerlingen op een mavo  te moeilijk is? En vooral dat laatste blijft maar in mijn hoofd hangen. Zou het zo kunnen zijn, dat kinderen op een havo/vwo beter in staat zijn zelf informatie te verwerken, zonder dat ze tussen door vragen kunnen stellen? Ik kan daarop nu natuurlijk geen antwoord geven, niet op grond van deze ene les, dus ga ik de werkvorm verfijnen. Toch kan ik mij voorstellen dat leerlingen binnen het vmbo meer sturing van een docent nodig hebben en daarom met deze werkvorm echt wat tekort komen. Ik ben benieuwd hoe anderen dat zien en doen, dus hoor het graag. Voorlopig ga ik er (in aangepaste vorm) wel mee door, daar waar ik denk dat het kan, dus voor hier: to be continued!

8 gedachten over “Een “flipping” experiment”

  1. Ik zal niet ingaan op onderwijswijven en stoer en knuppels en hoenderhokken…..
    Wat ik verder lees is een belangrijke vraag met een volgens mij zelf gegeven antwoord. Je moet het zelf ontdekken voor jouw situatie. Flip de klas is een werkvorm die in zijn uitvoering, zoals alle andere, moet worden aangepast aan docent, vak, niveau, onderwerp. Aanpassingen kunnen zitten in hoe vaak, hoe veel per keer, hoe groot de opdracht, hoe veel instructies, hoe veel stappen per keer, hoe veel interacties. Een belangrijke factor is in elk geval de relatie docent-leerlingen die het mogelijk maakt om de veranderende manier van leren bij leerlingen te introduceren en het belang en de mogelijkheden ervan voor de leerlingen te verduidelijken.
    Ik ben heel verheugd te lezen dat je de werkvorm gaat verfijnen en ben erg benieuwd naar jouw ervaringen en die van je leerlingen, …… to be continued!

    1. Bedankt voor je reactie. De leerlingen vonden de les trouwens wel heel erg leuk en dat motiveert ook om door te gaan.

  2. Mooi bezig!!
    Waarom bespreek je het niet efkes fijn met die leerlingen? Daar waar jouw verwachtingen afweken van wat er ‘gerealiseerd’ is. Ik geloof niet zo in dat het met ‘niveau’ te maken heeft (het al of niet slagen ervan bedoel ik) wellicht in meer ondersteunen bij de te volgen ‘strategie’ #debronnenzittenbijjeopschootdusuitvragenzouikzeggen

  3. Mooi dat je bent begonnen met Flip de Klas. Je bent #samenopreis gegaan en onderweg leer je van elkaar. Mss leer je nog wel het meest als het allemaal niet zo loopt zo als je had gedacht en moet je een andere route kiezen. Zo kom je vaak juist onverwacht op bijzondere plaatsen. Geniet van elkaars inbreng.. Leg uit waar jij heen wilt en vraag of ze mee willen en vertel dat er dan ook wat van hen verwacht wordt..
    Heel veel plezier op jullie reis.

  4. Hallo,

    Ook in mijn experiment in 5VWO was er wat teleurstelling. Leerlingen hadden bij mij niet allemaal gekeken. Ik denk nog wel eens, dus zo krijg ik ze ook niet aan het maken van huiswerk… Maar was dat mijn doel, ik heb vervolgens wel goed met de leerlingen kunnen werken. Zij maakten de opdrachten in het boek, die ze anders voor een groot gedeelte thuis hadden moeten doen, ik kon ze goed helpen. Maar sommige leerlingen konden niet aan de slag omdat ze de ‘uitleg’ hadden gemist. Ik had geen opdracht met whiteboardjes, dat was wellicht een stuk lastiger geweest.
    Had je de leerlingen van te voren verteld dat ze dit moesten doen met de uitleg?
    Ik vind je verwerkingsopdracht met die whiteboardjes wel erg leuk, ik ga hem ook eens proberen.

  5. Ik lees net jouw artikelen, ik heb vorige week Karin leren kennen:-). Ben heel benieuwd hoe het verder is gegaan met je flipping experiment, je kreeg goede tips. Als docent Engels ben ik vooral opgelucht dat ik niet meer hoef te werken met dit soort beperkte Nederlandse methodes als SS of go for it. Al die focus op grammatica.. Ik ga je belevenissen met interesse volgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *