De maandelijkse belediging

‘Heb jij jouw maandelijkse belediging al ontvangen?’ grapten mijn collega’s naar elkaar over het salaris zo’n 15 jaar geleden. In deze periode was ik nog onderwijsassistent en dacht ik dat het allemaal wel meeviel met deze ‘maandelijkse belediging’. Naast deze grapjes werd er verder eigenlijk nooit gesproken over ‘het salaris’. Het voelde ook een beetje Not Done om over je salaris te spreken terwijl je zo een mooi beroep hebt.

Vanaf 2008 had ik mijn eerste eigen groep met bijbehorend lerarensalaris en werd het Convenant LeerKracht afgesloten waardoor leraren sneller zouden kunnen doorstromen van een LA naar een LB schaal. Dit beloofde vooruitgang! Ik genoot er ondertussen van om voor de klas te staan, want inderdaad de dag van de leerkracht is elke dag anders.

Vervolgens sloeg de crisis toe en werden de leraren vanaf 2010 5 jaar lang op de nullijn gezet. Als juf in de Randstad met inmiddels één dochter en een eigen huis voelden de vaste lasten zwaar. Mijn partner en ik werkten fulltime en in deze periode begon mijn salaris langzamerhand echt als een ‘maandelijkse belediging’ te voelen. Nog steeds was het een onbesproken thema, en het staken in de Arena deden we voor onze leerlingen niet voor onszelf.

Het is 2012 en ik haal mijn Master SEN (Special Educational Needs) rekenspecialist. Samen met dit diploma en de rol die ik speel in de school mag ik doorstromen naar LB, dit scheelde 50 euro bruto per maand, want ik ging een trede naar beneden. In deze periode spelen passend onderwijs en opbrengstgericht werken een centrale rol in onderwijsland. Het niveau van de kinderen en de leraren moet omhoog en er zijn inspectiedoelen. Iedereen werkt hard om dit te kunnen waarmaken en dan zitten wij inmiddels 5 jaar op de nullijn.

Om mij heen worden er vrienden ontslagen in andere sectoren en ik ben blij dat ik een zware, maar fijne vaste uitdagende baan heb. Dan maar geen salarisverhoging denk ik dan. Ik genoot nog steeds van de kinderen en door de complexiteit van ons mooie diverse beroep werd ik continu uitgedaagd om mezelf te verbeteren en ik groeide evenals veel collega’s om mij heen.

Het heden
De werkdruk is hoog, het lerarentekort groeit en het passend onderwijs knelt. Ik voel het en ik merk het en ik vreet me thuis op door allerlei berichten over het onderwijs. Er zijn teveel thuiszitters, er moet meer gedaan worden aan burgerschapsvorming, kinderen moeten meer bewegen, gezond eten en we moeten ons registreren in het lerarenregister.
Onderwijs moet aantrekkelijker gemaakt worden met name voor mannen.

Het is frustrerend en het voelt als een klap in het gezicht voor de mensen die zijn gebleven in het onderwijs. Tegelijkertijd is mijn ervaring met de ‘gelokte’ mensen dat ze snel weer weg zijn wanneer ze de dagelijkse onderwijsrealiteit ervaren. Gepassioneerde doorzetters met liefde voor het vak heb je nodig. Doorzetters die niet om salaris geven en voor wie onderwijs een roeping is want anders blijven ze niet redeneer ik.

Zo was er een nieuwsbericht in 2016 over een onderwijsvacature waar er aangegeven werd dat de collega bereid moest zijn om 1/5 gratis te werken net zoals haar collega’s.
Commotie alom, echter de realiteit is wel zo, er wordt veel overgewerkt in eigen tijd en in de weekenden. Gezinnen en hobby’s staan onder druk, mensen werken minder omdat de werkdruk van vijf dagen te hoog is. Daar praten we niet over.  Dat ligt aan onszelf volgens staatssecretaris Dekker in de Monitor begin 2016, van hem hoeft die administratie niet.

Aan het begin van het jaar benadert het tv-programma Een Vandaag leraren naar aanleiding van het werkdrukonderzoek van de Aob en bijbehorend manifest. Als ik mijn verhaal mag doen voel ik opluchting en erkenning voor ons beroep. Het is een mooi interview waar de liefde voor het onderwijs en de kinderen mooi wordt uitgelicht en laat zien waarom het knelt. Uit het werkdrukonderzoek van de Aob komt naar voren dat er werkelijk structureel wordt overgewerkt. We werken7 uur per week over en werkdruk is iets wat niet alleen ik ervaar.
De verslaggever vraagt tussendoor wat ik verdien en kijkt verbaasd als hij mijn antwoord hoort. Hij wist het niet, hij had ook geen vermoeden en vindt het raar dat leraren met zo een verantwoordelijke en complexe taak zo een laag salaris krijgen.

Ik realiseer me vanaf dat moment dat wij ons als beroepsgroep meer mogen en moeten laten horen. Het motiveert me om actiever te worden op sociale media en mezelf te verdiepen. Dan volgt na een aantal weken het Aob onderwijsdebat waar diverse thema’s worden besproken en vervolgens het salarisstappenplan wordt gepresenteerd.
Tijdens dit debat komt naar voren dat het salarisverschil tussen onderwijssectoren groot is.

Ik ben geschokt door de grafieken die ik zie.

Ik voel me nu echt maandelijks beledigd.

In de weken erna kom ik het artikel van Thijs Roovers op de website van de PO-Raad tegen en lees het betoog van Jan van Ven.
In de aanloop naar de verkiezingen wordt er steeds vaker gesproken over het salaris op social media.

Rondom het thema onderwijs is er stilte in verkiezingsperiode door de politiek .

Een paar weken geleden begon het echt te rommelen in onderwijsland. Twee leraren starten de Facebookgroep PO in Actie waarbij er gestreden wordt voor een eerlijk salaris en minder werkdruk. Binnen no time zijn er meer dan 25.000 leraren die zich hebben aangesloten. Standpunten van partijen worden opgevraagd en dan blijkt dat bijna geen enkele partij ongelijkheid salaris in PO en VO in het verkiezingsprogramma heeft staan. Er wordt telkens doorverwezen naar het CAO primair onderwijs.

Vandaag de dag stormt het in onderwijsland.
PO in actie heeft een manifest . Vakbonden en werkgevers staan erachter en leraren laten zich horen in interviews en blogs. Thijs Roovers verwoordt het goed in het Parool en Marjolein Zwik onderbouwt de werkdruk met cijfers. Er mag nu hardop gezegd worden dat er werkdruk is!

Er mag nu eindelijk hardop gezegd worden dat ons salaris echt een maandelijkse belediging is!

De vraag is nu  wat wordt de volgende stap, blijft het bij praten?
Volgens Rene Kneyber in Trouw  wel en nemen ze ons in  Den Haag niet serieus en kunnen we pas wat veranderen als we bereid zijn ontslag te nemen. Hij heeft een punt, want Rutte geeft aan niet iets structureels te willen doen aan de salarissen in het onderwijsblad van CNV.
Hij heeft wel een financieel bedankje over voor de leraar met ‘extra’ inzet. Bovendien verschuilt Den Haag zich achter het CAO welke in september 2017 opnieuw vastgesteld moet worden.

Het doel van PO in Actie is daarom het opnemen van goede afspraken over salaris en werkdruk in het regeerakkoord. Gebeurt dat niet, dan volgt er actie. Nu komt het moment dat we wat aan die maandelijkse belediging kunnen doen, nu ligt de bal bij ons. .

“My fellow Americans, ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country.”

John F. Kennedy

De quote van Kennedy is wellicht iets overdreven in deze situatie dat wel, maar de vraag blijft.

  • Wat ga jij doen, waartoe ben jij bereid?
  • Ga jij dat gesprek aan op school?
  • Hang je de posters op?
  • Probeer jij collega’s te betrekken?
  • Ben je lid van PO in Actie of een vakbond?
  • Kom jij voor jezelf op?
  • Ben jij bereid te staken voor betere arbeidsvoorwaarden of blijf je aan de zijlijn meekijken?

Nu is het moment om een keuze te maken en actie te ondernemen want nu niks doen is pas echt Not Done.

 

24 gedachten over “De maandelijkse belediging”

  1. Goed artikel, helemaal mee eens en herkenbaar. Ik heb nog een aanvulling. Ik ben al meer dan 20 jaar leerkracht basisonderwijs. In de gulden tijd had ik een prima salaris en ook nog 10 extra adv dagen. Het was geloof ik 3000 gulden en je huis was 350 gulden huur en later 600 gulden hypotheek. Prima.
    Met de komst van de euro begon alles in te storten en met de jaren werd er steeds meer afgeknibbeld.
    Ik ben 3 jaar naar het buitenland geweest, per augustus weer terug en voor de klas in Amsterdam, maar nog geen huis. Nu na een half jaar nog geen huis! Overal wonen we even. Ik ben nog tijdelijk in Alkmaar gaan wonen, maar een leraar krijgt maximaal 78 euro reiskosten per maand dus ik betaalde meer dan 200 euro ZELF per maand van mijn schattige salaris. Bestuur en gemeente zeggen dat er vroeger inderdaad leraren geholpen werden met een woning. Nu niet meer. Daar sta je dan. Nu weer terug in Amsterdam in een woning van mensen die 2 maanden naar buitenland zijn.

    1. Klopt heel herkenbaar en hoor ik vaker. Ik weet toevallig dat besturen dit zelf ook aangeven bij de gemeente. Je zou om te beginnen dit nog een keer kunnen mailen of Tweeten of een bericht sturen via Facebook. Ik zeg niet dat je daarmee iets verandert, maar dat is al een vorm van actie ondernemen. Voor Thijs Roovers was het hypotheekgesprek ook DE aanleiding om de publiciteit op te zoeken.

  2. “de maandelijkse belediging dat zich salaris noemt” – je kun ook overdrijven! En dan er nog vele sectoren die zich nog meer onderbetaald kunnen voelen. En die ook belangrijk werk doen voor de samenleving. Gelukkig zijn velen in het onderwijs met hun vak en roeping bezig. In mijn ogen kan er best meer in de kwaliteit van het onderwijs gestoken worden. Maar ga je voor het hoge salaris… zoek dan een andere baan. “Ben trots op je beroep” zeg je zelf- en terecht, en maak er wat moois van!

    PS Ik las nog een reactie over (niet helemaal) vergoede reiskosten. Beseft de schrijfster dat een meerderheid van werkenden helemaal geen reiskostenvergoeding krijgt?

    Welcome to the real world, dames

    Ik besef: geen leuk berichtje met adhesiebetuigingen. Maar soms is het beter om uit de (onderwijs)kokon te stappen en te zien hoe het elders met werkend Nederland gesteld is. Succes overigens….

    1. Natuurlijk, vergelijk het maar weer eens met andere beroepsgroepen. Ja NATUURLIJK zijn er andere beroepsgroepen die OOK meer verdienen (aandacht, tijd, geld etc etc). Ja NATUURLIJK zijn er beroepsgroepen die geen reiskostenvergoeding krijgen.

      MAAR MOGEN WIJ NU OOK EINDELIJK EENS ONS LATEN HOREN?

      Ik kom uit het bedrijfsleven en daarvan weet ik nu dat het onderwijs echt onderbetaald wordt. Het is een schitterend vak, maar wij moeten ook ergens van kunnen leven. Jarenlang 0,0 euro erbij, steeds meer werk erbij… OOK WIJ ZIJN HET EENS ZAT MENEER DE ADVISEUR. En nee, wij zijn niet zielig maar we komen EINDELIJK een keer voor ons zelf op MENEER DE ADVISEUR!

      Een HEER in het onderwijs.

    2. In welke cocon zit U meneer van Vugt?
      Adviseur/Onderzoeker?
      Ik denk dat u niet voor het uurloon van een onderwijskracht zou willen werken, en dan zo uit de hoogte doen.

      U moest zich schamen.

    3. Wat een rotstreek. Maak ons maar weer de klagende zeurende leerkracht met lekker veel vrije tijd. U piept wel anders als uw kinderen op school zitten. Kom een dagje of nee een weekje voor de klas. Dit is toch appeltje eitje niet waar….

    4. Dus omdat het ergens anders misschien nog slechter geregeld is mogen wij niet voor ons opkomen ? Zo zit de wereld natuurlijk ook niet in elkaar meneer van Vught 😉

    5. @Frits van Vugt en Harry de Hengst kijkt u vanavond naar Een Vandaag? Daar wordt dit onderwerp besproken en ziet u het thema wellicht in een iets ander daglicht.

      http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/73023/basisschooldocenten_eisen_hoger_loon

      Ter info. Ik verdien 2200 euro netto per maand ik zit in de LB schaal. Ik heb na de PABO een Master SEN (special educational needs) behaald. Ik zit sinds 2002 in het BASISonderwijs.

      Gisteren stonden er ook meerdere salaris voorbeelden in de Volkskrant

      http://s.vk.nl/s-a4479685/?_sp=979d8849-5c8c-45fe-b3f0-72d34a019066.1490790813345

      http://www.volkskrant.nl/binnenland/leerkracht-basisschool-eist-zelfde-salaris-als-docenten-voortgezet-onderwijs~a4479666/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

    6. Ook in sommige andere hbo beroepen valt het salaris soms tegen. Daar kunnen we ons niet mee vergelijken. De actie is ontstaan doordat we het salaris vergelijken met collega’s uit andere sectoren in het onderwijs. Mensen met een soortgelijke opleiding en ook vergelijkbaar werk. We krijgen ook veel positieve reacties van collega’s uit andere sectoren die onze klacht begrijpen.

    7. @Frits ..jammer van de zin Welcome to the real World dames. Arbeidsvoorwaarden hebben niets met het geslacht te maken van de werkende.
      Ik ben een zelfstandig ondernemer en ben facilitator van deze website (dus met een onderwijshart)

      Het gaat niet alleen om salaris van de PO docenten en (onderwijs)cocon, maar om het verschil in de salarissen tussen leraren onderling. Vanzelfsprekend zijn er (jammergenoeg) nog veel meer beroepsgroepen in Nederland die het nog slechter hebben.
      Deze oproep laat zien dat met name de werkgevers, de bonden en de politiek er altijd van uit gaan dat er niet ‘gestaakt’ wordt en dat de zwijgende meerderheid het allemaal wel best vindt. Ik steun dus echt vanuit mijn hart de actie die in gang gezet is!.

  3. En nergens word er verteld wat een leraar dan verdient. Laat dat eens horen dan. Mijn zus is leerkracht en verdient meer dan mijn zwager met een 38 uur op een kantoorbaan.
    Ik denk ook dat jullie eens verder moeten kijken dan alleen naar jezelf en altijd zeggen dat anderen het beter hebbben.

    Laat maar eens weten wat er verdient word.

    1. In het basisonderwijs zitten docenten doorgaans in schaal 9 of 10 van de cao po (primair onderwijs). In het voortgezet onderwijs doorgaans in schaal 10 of 11 cao voor. In het mbo doorgaans schaal 10 of 11 cao mbo.
      Alle docenten hebben minimaal hbo en toch zo’n verschil in salaris.
      Als jij dat uit kunt leggen, hoor ik dat graag.

    2. Onze CAO staat gewoon op internet en is voor iedereen leesbaar. Kantoorbanen zijn er in heel veel soorten. Wij vergelijken ons salaris met dat van vakgenoten die hetzelfde werk doen. Niet met mensen met een heel ander beroep.

  4. Zozozo, de reacties worden feller.

    Wat geen loonsverhoging gehad? Even googlen en ik lees het volgende over het Loonruimteakkoord 2016 voor het basisonderwijs: “In het akkoord is onder meer afgesproken dat met ingang van 1 juli 2016 de salarissen structureel worden verhoogd met 3,8 procent. Voor de periode van 1 januari tot en met juni 2016 ontvangen werknemers een eenmalige uitkering die correspondeert met een loonsverhoging van 3,8 procent vanaf 1 januari 2016. Dit geldt tevens voor werknemers die in die periode uit dienst zijn getreden. Op 1 april 2017 krijgen de werknemers een eenmalige uitkering (naar rato) van 500 euro.” En ik kan moeiteloos aan andere loonsverhogingen uit eerdere jaren refereren.
    Er zijn diverse sectoren die deze verhogingen niet gehad hebben. Maar dat telt niet, zo begrijp ik uit enkele bijdragen 😉

    Ik in een kokon? Ik ben tot voor een jaar geleden 8 jaar lang lid c.q. voorzitter geweest van een MR van een basisschool. En weet echt wel wat er in het primair onderwijs om gaat.

    Mensen, klets dus a.u.b. niet en doe gewoon je werk, zoals iedereen in Ned. dat zo goed mogelijk probeert te doen. Ik heb de leerkracht – over het algemeen – hoog zitten. En hecht aan goed onderwijs. Maar dit begint wel een heel erg huilie-huilie verhaal te worden zo.
    Niettemin (nogmaals) succes er verder mee…..

    1. En ik kan moeiteloos aan andere loonsverhogingen uit eerdere jaren refereren.

      Ik ben benieuwd welke verhogingen je vindt tussen 2010 en 2016. Ik durf te beweren dat je ze niet noemt omdat ze er niet waren.

  5. Ik ben na 30 jaar uit het basisonderwijs gestapt. Niet omdat ik geen doorzetter ben, juist wel. De koek was op. Teveel gegeven, teveel gepikt en daarom nagedacht of ik zo verder wilde met mijn leven. Hoe het onderwijs er nu aan toe is, vind ik vreselijk. Ik ben mijn eigen bedrijf gestart “Stralend & Vrij en ik coach vrouwen, leerkrachten, moeders en kinderen. Maar…..als er ook maar iets in positieve zin verandert in het onderwijs, wie weet keer ik terug. Zo zonde, ik ken inmiddels veel mensen die uit het onderwijs stappen met burn-out, frustraties en dat zijn geen mensen die geen hart hebben voor het onderwijs. Ze zien net als ik de toetsgekte, prestatiedrang, werkdruk, en admininatratie toenemen. Passend onderwijs is alleen passend voor Sander Dekker.
    Waren wij er niet voor de kinderen?…. Dus nu doe ik het op mijn manier. Nog steeds met een warm hart voor het onderwijs. Dus als er acties zijn, ik doe mee. Ik geloof dat er echt wat kan veranderen. Dank voor het initiatief.

  6. In het bedrijfsleven kun je nog gesprekken voeren over je salaris, kom je in aanmerking voor loonsverhoging.
    Ik ben intern begeleider. Zit met de leeftijd van 36 aan mijn max qua salaris, ga dus nooit meer verdienen.
    Krijg in augustus een bindingstoelage van 150 euro!!!! Want we zijn zo blij met jou in het onderwijs… that’s it!!!

    Ik ben de duizendpoot in de school, begeleidt de leerkrachten, probeer passend onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven in de school. Maar zie dat t bijna onmogelijk is. Zo’n hoog ziekteverzuim, overbelaste collega’s, zorg en hulpverlening buiten de school die niet functioneren. We proberen mer zn allen ervoor te zorgen dat onze kinderen een goede toekomst tegemoet gaan. Maar tegen welke prijs?
    En meneer Frits, u bent van harte welkom in Amsterdam-zuidoost om eens te zien waar we tegenaan lopen.
    Welke beroepsgroep kent u, die standaard 10 uur per dag werkt, met een half uurtje pauze? En in mijn geval, vaker zonder pauze.
    Eem beetje begrip mag best hoor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *