Cadeautje

In een van de eerste weken van dit schooljaar kreeg ik een cadeautje van mijn werkgever aangeboden. En niet zo’n cadeautje wat je ergens in de kast gooit en dat het er pas uitkomt bij de eerst volgende verhuizing. Nee, zo’n cadeau waarvan je de waarde pas later gaat inzien.

Wat het cadeautje was? Mij werd een” traject” aangeboden, zoals dat dan heet. Voor de directeuren was het een verplicht nummertje, ik had het cadeautje ook mogen weigeren. Maar: ik ben al een paar jaar op zoek naar cursussen/trainingen die me de mogelijkheid geven mijzelf verder te ontwikkelen, dus ik nam het cadeautje met beide handen aan.

Hoewel tijdens het intakegesprek het hele traject aan me werd uitgelegd, had ik niet echt een idee waar ik ja tegen zei: een masterclass, een cursus Excellent leiderschap en intervisiebijeenkomsten. “En, “zo werd eraan toegevoegd, “je krijgt daarna de mogelijkheid een master te behalen als je dat zou willen.”  Er waren al eerder pogingen gedaan een dergelijk traject op te starten, maar die waren een beetje in schoonheid gestorven, één dag hoorcollege en een map vol artikelen en weer over naar de orde van de dag. Ik zei “ja”, zei het met in mijn achterhoofd dat het zo’n vaart wel weer niet zou lopen.

In september startte de masterclass: “Strategie en Omgeving”, onderdeel van een master MBA of MCC. We doen er dit hele schooljaar over. Anders dan alle andere trainingen en cursussen die ik volgde, bleek dit al snel “serious business”:  we moesten een heuse eindopdracht maken en voor elke les was er flink wat huiswerk. Een zware belasting, naast een fulltime baan: zes volledige dagen uit de school zijn en dan ook nog veel thuis moeten doen. En toch geeft het me energie: ik merk weer hoe leuk ik leren vind.

Het tweede deel waarmee gestart werd, was de intervisie. Er werden groepen gemaakt van alle deelnemers aan het traject. We  gingen in die groepen sparren over de dagelijkse rompslomp van onze taak/school en waar we dan tegenaan liepen. En ook hier kreeg ik energie van. Samen met collega’s van andere scholen praten over onderwijs: ik genoot ervan.

Ondertussen was ik er al achter dat ik een bijzonder cadeau had gekregen, maar het werd nog beter. Het derde onderdeel was een driedaagse cursus “Excellent Leiderschap”. Voorafgaand aan de cursusdagen moest ik aan mijn collega’s vragen om ellenlange vragenlijsten in te vullen. Tijdens de cursusdagen stond deze feedback centraal. Tijdens deze dagen heb ervaren dat het beste tot het laatst was bewaard: in een kleine groep werken aan leiderschapsvaardigheden en vooral heel veel inzicht krijgen in wie je zelf bent en wat je drijfveren zijn.

En wat een inzicht was dat! Ik weet beter wat ik kan en wil en heb daarom een knoop doorgehakt: ik ga een masteropleiding doen. Niet de MBA of MCC die een logisch vervolg op de masterclass zijn. Nee, ik kies mijn eigen weg. Mijn passie (ik heb een hekel aan dat woord, maar weet geen beter) voor onderwijs stuurt me een andere kant op: in augustus start ik met de master Onderwijskunde.

En zelfs nu de afronding van de masterclass me zwaar valt en ik over mijn eigen leren ontdek dat ik liever toetsen dan eindopdrachten maak: ik heb er zin in!

Auteur: Adrienne de Kock

Ruim 22 jaar onderwijservaring en enthousiasme over onderwijs blijft groeien. Coördinator onderbouw op Effent (de mavo van Oosterhout), lerares Engels en aardrijkskunde. Speciale interesse in de mogelijkheden die nieuwe media en ICT-toepassingen bieden voor onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *