Belofte maakt schuld

Het is bijna een jaar geleden dat @HvanSchie een oproep plaatste op Twitter:

belofte
Herman van Schie daagt docenten uit!

 

 

 

 

Dat wilde ik wel beloven! ik ben op zoek gegaan in de lijst met tools en daar stond genoeg om mee aan de slag te gaan! Een duidelijke beschrijving van iedere tool maakte het een stuk makkelijker om aan het werk te gaan. Wat bewijslast om aan te geven dat ik me aan mijn belofte heb gehouden.

Voor alle leerlingen heb ik woordenlijsten gemaakt van de begrippen te gebruiken in WRTS deze lijsten heb ik beschikbaar gesteld via onze ELO.

Ik heb een symbaloo pagina aangemaakt van/voor onze school.

Ik heb puzzels gemaakt voor leerlingen weliswaar niet met deze tool maar met een andere. (oh, die staat ook in de lijst, 2x zelfs!)

Voor mijn vak aardrijkskunde heb ik een yurl’s gemaakt.

Voor verschillende aardrijkskundige onderwerpen maakte ik een prezi.

Om de belangrijke begrippen nog eens de revue te laten passeren voor een toets maakte ik woordzoekers wel met een andere tool dan op de site.

Voor mijzelf als docent heb ik een Twitter account aangemaakt dat mag nog wel iets verder uitgewerkt worden, neem ik mee komend schooljaar!

Aan het einde van het schooljaar heb ik bingo-kaarten gemaakt, in combinatie met een fruitmachine die de nummers van de begrippen liet zien was dit behoorlijk interactief!

Ik heb Youdipity uitgeprobeerd maar daar zie ik toch van af. Te veel werk voor te weinig opbrengst!

Met Socrative heb ik al verschillende quizzen in de klas gedaan, te testen of het wel goed zat met de kennis maar ook om te kijken wie er allemaal welke social media gebruikt zodat ik daarop kan inspelen.

Met Thinglink ben ik aan de slag gegaan. De kringloop van water was oefenmateriaal, daar wil ik nog meer mee aan de slag.

Ik heb online memory’s gemaakt met behulp van match the memory.

Mijn eerste stapjes op het gebied van flipping the classroom zette ik met screenbird, nu gebruik ik camtasia of explain everthing op de iPad.

Aan het einde van het schooljaar leerde ik Educaplay kennen daar ben ik me momenteel enorm mee bezig aan het houden voor aardrijkskunde, topografie bijvoorbeeld.

Dat waren de tools die ik afgelopen jaar heb leren gebruiken, het heeft me veel energie gegeven en ik merk aan de leerlingen dat ze het leuk vinden om met iets nieuws aan de slag te gaan. Ik kies ervoor om een aantal dingen uit te breiden zodat ik die goed onder de knie heb. Er staan ook nog veel meer leuke andere tools in de lijst die ik het komende jaar wil proberen! Deze bijvoorbeeld scribble maps of met Geosettr wil ik iets doen, of tripgeo, of een online zoektocht met google maps, of animaps, moet ook leuk zijn! en zo’n speurtocht met afstandmeten.nl en ik wil meer met QR-codes gaan doen. Kortom ik wil met liefde en plezier net zo’n belofte maken als afgelopen schooljaar!

Herman, bedankt voor je onuitputtelijke lijst met tools!

4 gedachten over “Belofte maakt schuld”

  1. Wauw… Die belofte is dik ingelost… SUPER. Aantal van de tools heb ik ook gebruikt. Nooit bedacht om op deze manier een verslag je te schrijven. Gaaf hoor..

    1. Ik kan het zo mooi gebruiken om aan mijn collega’s te laten zien wat allemaal kan, mijn eigen digitale portfolio, misschien kan ik het wel in het lerarenregister zetten? 😉

  2. Heel gaaf Rhea. Goed bezig. Blijf die kids enthousiast maken. Leren kan op zoveel manieren. Betrokkenheid zul je zeker hebben bereikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *