Aardrijkskundeles met een emmer en een deegroller

2014-03-18 10.24.47

Mijn Ipad, een pak jus d’orange, een 3D-brilletje de triologie van In de ban van de ring, een bal, een emmer, een deegroller, een pakje crackers, een flesje water,
een komkommer, een appel, een peer en een banaan. Dat nam ik allemaal mee naar de aardrijkskunde les. Vakkundig plaatste ik alle voorwerpen één voor één op tafel. De leerlingen konden alles goed zien maar lieten duidelijk merken dat ze geen idee hadden wat de bedoeling was. Er waren erbij die mijn voorwerpen al aan het verdelen waren terwijl andere leerlingen terecht aangaven dat de juf wel gek zou zijn om dit weg te gaan geven!
Mijn doel? Wat ligt hier nu op tafel? weet je wat alles is? Weet je wat alles kost? Wat is het waard? Is dat het zelfde, wat iets kost of wat het waard is? Wat zou jij het liefst willen hebben? Wat zou je nodig hebben als je de komende 24 uur voor jezelf moet zorgen?
Opvallende antwoorden: niet iedereen had de Ipad in zijn top 3 staan, terwijl er ook nog leerlingen zijn die zo’n ding thuis niet hebben. Ze wilde wel een bal (want de mijne is lek) of een peer (daar heb ik echt trek in).
We hebben gekeken naar wat het goedkoopste was: de leerlingen dachten de banaan. Hoe dat dan komt (een banaan is fruit en groeit dus gewoon).
Ik ben een dag later in de winkel een filmpje gaan maken van hoe ik een banaan koop. Waar komt hij vandaan? (Colombia – waarom niet uit Nederland? Waar ligt Colombia? Hoe komt het dat daar wel bananen groeien? Hoe komen ze naar Nederland) Wat kost een banaan (€1,89 p kg) zijn alle bananen net zo duur? Wat is het verschil tussen Max Havelaar bananen en Chiquita bananen?
Conclusie van deze lessen: Leuk, leerzaam en enorm verhelderend voor leerlingen om in te zien wat iets kost! Ik gaf deze les aan het begin van het hoofdstuk over arm en rijk.

Wat nog leuk was: een leerling uit een andere klas zat bij mij in vervanging (dat is bij ons ipv een tussenuur) hij had die ochtend kennisgemaakt met KaHoot maar dit vond hij toch ook wel erg leuk!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *